Sommaren Del 3

Någon gång i juli var min fina vän Lisa på besök. Vi lärde känna varandra i ett dåligt städat kök i Brickebacken i Öret 2008. Jag hade flyttat ner till Jönkan men behövde en övernattningslägenhet under delar av min sista termin på utbildningen och hyrde därför ett rum med delat kök i Brickebronx. Jag hade tänkt i förväg att det kunde vara troligt att någon av de andra två som hade rum där var en utbytesstudent någonstans ifrån, och ack, så glad jag blev när det visade sig att det var en prima fin österrikare! Jag har väldigt många fördomar om österrikare. Jag tror att de är väldigt trevliga och bra allihopa. Alla jag träffat hittills har levt upp till den beskrivningen. 
 
Jag var egentligen inte sådär värst mycket i studentlägenheten under de två-tre månaderna som jag hade den och såhär efteråt är det allt lite fascinerande att vi hann bli så goda vänner. Hemligheten var nog våra "kitchen dates" och små rara lappar i köket. Lisa pluggade också socialt arbete och det fanns förstås mycket spännande att diskutera och jämföra länderna emellan. 
 
Lisa var i Jönkan en gång den sommaren och knappt ett år senare kom hon hela vägen från Österreich för att vara med på vårt bröllop. Sommaren efter det var jag och Mannen i Wien och det var senast vi sågs, fram tills nu. Inte har vi hörts så värst mycket under dom tre åren, men inte gjorde det nånting. Dagarna i juli när hon var här var soliga och underbara och vi tillbringade nog allra största delen av tiden på vår altan. Massa prat och skratt, några promenader och en shoppingrunda, avslutad med obligatorisk kanelbulle på kafé. Vi pratade ikapp om gammalt och nytt och hade det, på det hela taget, väldigt mysigt. Så mycket mer behövs ju faktiskt inte. 
 
Vi pratade om det där med att vi inte hörs så mycket och gjorde en deal. Vi kom på att vi båda saknar det där med riktiga brev, ni vet, såna där man höll på med när man var liten. Så vi kom överens om att inte skicka några fler mejl. Hädanefter ska vi höras via kvalitativa, reda pappersbrev. Prima fint! 
 
Nu hoppas jag att träffa henne i Österrike nästa gång. Henne, och hennes lilla bäbis. 
 
 
0 kommentarer