Pakter och sekter

På min arbetsplats finns det en massa hurtbullar. Den hurtbulligaste av allihopa är en karismatisk kvinna som tränar så fort hon får tillfälle, leder pass på Friskis och kan dansa salsa som en latina. Vi pratade om träning häromdagen och lite olika upplägg man kan göra; träna på kvällen, på morgonen, eller som hon, på lunchen (också, alltså).
 
 
-Jätteskönt att ta en springtur då! Jaa, men får ju ta liite längre lunch, så man hinner duscha.
-Var brukar du springa då då?
-Jag brukar springa runt sjöarna.
 
 
 Där hinner jag tänka, oj, vad hurtigt att springa en halvmil på lunchen. Det är ungefär så långt det är runt Rocksjön, ungefär lika långt runt Munksjön. Då fortsätter hon:
 
-Det blir en mil ungefär.
 
Okej. Hon springer runt sjöarna.
 
Inte min liga.
 
Sen, på lite mer human nivå, men ändå långt ifrån mig, har vi Nat och några till. Dom startade en liten pakt med uppföljning varje vecka. Inget godis under veckorna, sötfika max en gång mellan måndag och fredag. Träning minst tre gånger i veckan, promenad gills icke. Man ska behöva duscha efteråt. 
 
Det där med godiset kan väl funka för mig, men träna tre gånger i veckan, njaaa. Inte min liga.
 
Milly kom på att det egentligen inte var en pakt dom hade, utan en sekt. Hon uppfyllde heller inte dom hårda kraven, så hon startade en subsekt. Jag hängde på förstås. Lite gladare, lite mer belönings- och straffinriktade. Reglerna är domsamma, men man behöver bara träna två gånger och promenad gills. Sådeså. Milly tryckte upp små häften för dokumentation och uppföljning. Kryssrutor för avklarad godis-, fika- och träningsutmaning och har man varit extra duktig, typ inte sötfikat alls eller tränat en extra gång, får man klistermärken. Misslyckas man så måste man köpa sitt favoritgodis och ge det till Nettan. Hon är en väldigt lycklig förmånstagare. Jag vet ingen som äter så mycket godis som hon (eller som har så hög ämnesomsättning). 
 
Första veckan är avklarad. Är jag så hurtig att jag följer med Saba till Friskis imorgon kväll som hon föreslog så får jag till och med ett klistermärke.
   
Friskis Träning
1 kommentar
den farliga

Jag tycker det var en bra deal du gick med på, det ska ju vara kul också! :)